راه اندازی رستوران صفر تا صد -www.iranchef.com

راه اندازی رستوران صفر تا صد -www.iranchef.com

اولین مرکز تخصصی راه اندازی هتل-رستوران-فست فود- کترینگ و کافی شاپ در ایران -ایران شف02188663551-88663644
راه اندازی رستوران صفر تا صد -www.iranchef.com

راه اندازی رستوران صفر تا صد -www.iranchef.com

اولین مرکز تخصصی راه اندازی هتل-رستوران-فست فود- کترینگ و کافی شاپ در ایران -ایران شف02188663551-88663644

بهترین راه کار اصولی برای راه اندازی رستوران-ایران شف www.iranchef.com

راه اندازی رستوران صفر تا صد -شرکت ایران شف 88663551

در اینجا با پنج راه برای نجات و بازگرداندن دوباره سود به رستوران آشنا شوید.

بررسی دقیق
وقتی میزان پول کم باشد، شما سعی دارید با همین میزان کم سرمایه و هر آنچه در بانک دارید به نحوی تردستی کنید، تا بتوانید شرایط نامساعد را اداره کنید. درواقع سعی دارید تا از حساب ‌و کتاب دقیق سرباز زده و از بررسی جلوگیری کنید. این زمان زمانی بسیار حساس و بحرانی است تا به‌دقت هر چه تمام‌تر عملکرد کلی و مالی رستوران را به چالش بکشید. یک رستوران می‌تواند با میزانی کم‌درآمد شکست بخورد و هم می‌تواند با میزان زیاد پولی که خرج می‌کند. هم ترکیبی از این دو اشتباه. مسیر درآمدزایی، میزان درامد و بقیه هزینه‌هایی که صرف می‌کنید نیاز دارد تا شما بر روی آن‌ها کارکنید.

شرکت ایران شف مرکز تخصصی راه اندازی رستوران صفر تا صد



۲٫ بشنوید
اگر شما در حال مشاهده شکست رستوران هستید، بهتر است به‌سرعت دلیل این شکست را پیدا کنید. شاید شبکه‌های اجتماعی اینجا به شما کمک زیادی کند، با جستجو کردن نظرات مشتریان به انواع مختلف و اینکه در مورد رستوران شما چه فکر می‌کنند بتوانید نقاط ضعف رستوران را پیدا کنید. بهترین راه روراستی است. شاید حقیقت تلخ باشد اما یکی از راه‌هایی است که ممکن این شما را از شکست برهاند. نظرات همیشه به این معنی نیست که کار شما مشکل دارد، اما اگر بیشتر نظرات منفی بود و همه در راستای یک دیگر بودند بهتر است تا حداقل در وهله اول آن یک مشکل را برطرف کنید تا دوباره به کسب و کار خود برگردید. پس یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به مشتریان خود این فرصت را دهید که چه در رستوران و چه به‌صورت مجازی نظرات خودشان را به شما برسانند و این اطمینان را به آن‌ها بدهید که نظراتشان حتمی شنیده می‌شود. باید راه انتقاد را باز بگذارید.

۳٫ تمرکز بر روی هزینه غذا
هزینه‌ی غذا عامل ساخت و هم شکست یک رستوران است : این عامل از مهم‌ترین جزییات سودآوری رستوران است. اینکه چه میزان بابت هر منو هزینه می‌شود خیلی اهمیت دارد. باید بدانید که هزینه کردن برای یک منو زمانی مناسب است که شما توانایی فروش آن را دارید اگر در شرایط نامساعد فروش قرار دارید بهتر است کمی از هزینه‌ها و انواع منو کاسته شود منو تغییر کند. منو را به شکلی ساده‌تر و کم هزینه‌تر تغییر دهید تا بتوانید میزان فروش را بالاتر ببرید.

۴٫ سریع، اما به دقت عمل کنید
به طور معمول اینکه مشتری را به خاطر خالی شدن میز منتظر نگه‌دارید باید بدانید که این کار در حد فاجعه‌آمیزی اشتباه است. با این کار کامل مشتری را پس زده اید. هر رستورانی یک ساعت شلوغی دارد پس خیلی بد است که مشتری به داخل رستوران بیاید و بعد از یک منتظر ماندن طولانی از رستوران بیرون برود. پس هیچکس نباید به مدت طولانی معطل شود، نه به این مفهوم که به سمت مشتری حمله‌ور شوید؛ اما در این شرایط از آن‌ها بخواهید کمی صبر کنند و این اطمینان را به آن‌ها بدهید که به سرعت جایی برای نشست برایشان آماده می‌شود و حتماً درخواستشان برای سفارش غذا در اولویت قرار می‌گیرد. میزی که خالی شد را به‌سرعت تمیز کنید و برای نشستن آن را آماده کنید. حتی شده برای آن‌ها یک خدمه ویژه قرار دهید، تا مشتری میزان دقت و اهمیت شما را متوجه شود. سعی کنید همیشه میز و صندلی اضافی برای این‌گونه زمان‌ها داشته باشید. فروش بیشتر حتی در مقدار کم روز کاری شمارا می‌سازد.

۵٫ تعداد پرسنل رستوران را کاهش دهید
تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که در رستوران بنشینید و چشم در چشم بودن پرسنل با مشتریان را مشاهده کنید. اینکه چندین نفر خدمه در رستوران در حال راه رفتن در رستوران باشند یا خیره به مشتری در جایی ایستاده باشند؟
یکی از عوامل زیادی که سرمایه شمارا بعد از هزینه کردن برای غذا به هدر می‌دهد پرسنل است. اگر فکر می‌کنید وجود برخی از پرسنل در برخی از روزها نیاز نیست آن‌ها را به خانه بفرستید این به معنی اخراج نیست به این معناست که گاهی واقعاً به حجم زیاد پرسنل نیاز نیست؛ ولی اگر احساس شما این است که به‌طورکلی تعداد خدمه زیاد است شاید مجبور باشید تا اخراج کنید. برخی از روزها رستوران شما ازآنچه که تصور می‌کردید خلوت تر است و مشتری به تعداد انگشتان دست است پس در این شرایط و با در نظر گرفتن قابلیت تعدادی از پرسنل خود می‌توانید از خدمه بخواهید رستوران را فقط برای آن روز ترک کنند و اگر بهشان نیازی بود حتماً خبرشان خواهید کرد. این کار باعث می‌شود تا هم رستوران خلوت‌تر باشد و هم حقوق یک روز چند خدمه از میزان درامد کلی محاسبه نمی‌شود.

۶٫ در آشپزخانه چه می‌گذرد
آشپزخانه، اولین رکن یک رستوران است. بسیاری از رستوران‌داران، هنگام راه اندازی رستوران، بیش از هر چیز به زیبایی فضای سرو غذا و معماری آن توجه می‌کنند، در صورتیکه طراحی و چیدمان آشپزخانه، شامل اصول و روش‌های دقیق و استانداردی است که اگر رعایت نشوند، هزینه‌های رستوران را بالا می‌برند.
برای مثال، آشپزخانه رستورانی که به درستی طراحی نشده، بارها و بارها آشپز خود را در مسیر کار، زمان پخت، دسترسی به تجهیزات آشپزخانه و انبار و … به درد سر می‌اندازد. برای همین است که پیش از طراحی رستوران، می‌بایست فضای آشپزخانه را به درستی طراحی نمود.

دقت کردن به اعداد در مدیریت کردن رستوران اهمیت به سزایی دارد. اعداد شما را از شکست نجات می‌دهد. با ارائه بهترین ها در غذا، کیفیت، فضا، و… مشتریان را به رستوران خود وفادار کنید و پیشرفت رستوران را مشاهده کنید.

شرکت ایران شف مشاور و راه انداز رستوران

یک ضرب المثل انگلیسی می گوید : افرادی که با بی دقتی و بدون برنامه پولشان را خرج می کنند سر انجام فقیر می شوند

چطور یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟ ایران شف مرکز تخصصی راه اندازی رستوران صفر تا صد88663551

 

چطور یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟                      

در مطلب گذشته « چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟» به مباحثی اشاره کردیم که بطور کلی یک مدیر رستوران در آغاز کار خود یا بهتر بگم تا آخر عمر کاری خود در رستوران با آن سر و کار دارد و بسیار حائز اهمیت است. در مطلب پیش‌رو قصد داریم مباحث بیشتری رو مورد بررسی قرار بدیم. توصیه می‌کنم اگر سودای راه‌اندازی یک رستوران رو در سر می‌پرورونید حتماً این سری از مطالب رو دنبال کنید.

رستوران‌تان را با تحقیقات و اشتیاق مدیریت کنید
با وجود اینکه در مطلب شماره قبل صحبت از کار سخت و ساعات کاری مدیر رستوران صحبت کردیم، باید در نظر داشته باشید که یکی از مواردی که علاوه بر سخت‌کاری مورد نیاز است، کار با اشتیاق است. اگر اشتیاق در کار رستوران نباشد، یک مدیر ظرف مدت کوتاهی بخاطر حجم بالای کار، ساعات کاری زیاد و مشکلاتی که هر روز بروز می‌کند؛ خسته می‌شود و اگر کار را رها نکند، بدون شک آنرا با کیفیت کمتری دنبال می‌کند. پس در نظر داشته باشید که مدیریت یک رستوران بدون اشتیاق واقعی به کاری که در حال انجام است خوب از آب در نمی‌آید.

رقبایتان را زیرچشم داشته باشید
یکی از نکات مدیریتی که بسیار حائز اهمیت است، نگاه تبدیل تهدید به فرصت است. اگر یک مدیر بتواند تهدیدات پیرامون خود را به فرصت تبدیل کند، بدون شک یکی از عناصر اصلی موفقیت را خواهد داشت. برای مثال، وجود رستوران‌هایی که در اطراف رستوران شما و در شعاع 2 کیلومتری رستوران شما واقع شده‌اند، می‌تواند شانسی برای شما باشد. اما چطور!؟
یک مدیر حرفه‌ای رستوران، می‌بایست شش‌دانگ حواسش را به کار رقبایش باشد! او می‌بایست نه تنها کار رستوران‌های هم‌قد و قواره خودش را زیر ذرّه‌بین قرار دهد، بلکه بایستی کار بقیه رستوران‌های هم‌جوار که حتی ممکن است از لحاظ سطح خدمات در رده پایین‌تر و بالاتری نیز قرار دارند را هم مورد توجه قرار دهد. البته سطح میزان این توجه متناسب با کلاس رستوران است. برای مثال یک رستوران سطح بالا با سرویس فرانسوی (fine dining) کار زیادی به کبابی بیرون‌بر یک کیلومتر آنطرف‌تر ندارد. اما باید در نظر داشت که توجه دائمی به رقبا و یا حتی به ظاهر رقیببان و فراتر از آن، رستوران‌های تازه‌تأسیسی که در نزدیکی رستوران شما راه‌اندازی شده‌اند، بسیار مهم است. حال یک مدیر خوب چگونه باید از تهدید تازه‌واردین بهره‌برداری کند. پاسخ روشن به این پرسش این است: متمایز باشد و تمایزتان را حفظ کنید!
بنشینید و فکر کندی، شما مدیر رستوران هستید، بین شما و رقبایتان چه فرقی است؟ بین منوی شما، آشپز شما، سرویس و میزبانان شما با رستوران‌های رقیب همجوار چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ این تمایزات را هر چه که هست و هر کدامشان که باعث می‌شود مشتری شما را انتخاب کند، روی کاغذ بنویسید و برای بهبود و پر رنگ کردن آن گام بردارید. مانندِ این که شما یک غذای خاص و خوشمزه دارید، بر روی آن تمرکز کنید، در تبلیغات‌تان به آن اشاره کنید، از آن بسیار یاد کنید و به میزبانان سفارش کنید آنرا به مهمانان توصیه کنند.
حال اگر تمایز بارزی نیافتید باید چه کار کرد؟ خوب کارتان درآمده! باید این بار اساسی فکر کنید و برعکس عمل کنید. یعنی ببینید رقبایتان چه مشکلاتی دارند، آن مشکلات را در رستوران خود به مزیت‌تان تبدیل کنید. مثلاً اگر میزبانان رستوران رقیب شما اخمو و ناکارآمد هستند، میزبانان حرفه‌ای و خوش‌برخورد استخدام کنید و بکار بگیرید. اگر بیشتر روی این قضیه وقت بگذارید و فکر کنید، به نتایج جالبی می‌رسید.
خوب از تمام این بحث این طور باید نتیجه گرفت که به رقبایتان به جای تهدید به چشم فرصت نگاه کنید. فرصتی که باعث می‌شود شما مزیت‌های خود را توسعه دهید و بر روی تمایزات‌تان تمرکز کنید.

 حواستان به بودجه و اقتصاد باشد
یکی از مواردی که یک مدیر رستوران باید به آن توجه داشته باشد، در نظر داشتن مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه است. درست که اقتصاد جامعه خارج از کنترل مدیر رستوران است اما توجه به میزان تورم، بودجه خانوار، خرج‌کرد مردم و سایر فاکتورهای اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز درست‌اندیشی مدیر نسبت به کار باشد. برای مثال، در شرایط تورمی، توجه به مفهوم کنترل هزینه (cost control)  بیش از پیش مشخص می‌شود.

مدیریت، یعنی مدیر مدبر
در نظر بگیرید، شما مدیر هستید، مدیریت دستور دادن نیست، مدیر پشت میز نشستن نیست، مدیر ادای مدیران را در آوردن نیست، مدیر باید دانش روز و تجربه کافی داشته باشد، مدیریت تدبیر به خرج دادن و رهبری است. پژوهش‌ها نشان داده است که مهمترین عامل موفقیت یک رستوران «مدیـریـت» است. درست است که در نگاه اول این نکته بدیهی بنظر می‌رسد، اما توجه به  ریزه‌کاری‌ها و علم مدیریت در عمل، رستوران شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.
صنعت رستوران‌داری موقعیت‌های بیشماری را برای پیشرفت و موفقیت در اختیار شما قرار می‌دهد. همیشه‌ کلی رستوران با ایده و مفهومی جدید در حال راه‌اندازی است، و داستان موفقیت رستوران‌ها حتی در مکان‌های دور از توده‌های رستورانی به گوش می‌رسد. البته باز باید در نظر گرفت که از هر 4 رستوران، یک همان سال اول بسته می‌شود! پس با چشم باز در این صنعت وارد شوید و تلاش و دانش را چراغ راهتان کنید.

راه اندازی رستوران صفر تا صد با ایران شف

در دوره های تخصصی مدیریت رستوران با همکاری آکادمی ایران شف شرکت کنید.

مدیران موفق مشاوران موفقی داشتند.

مشاوره راه اندازی رستوران صفر تا صد با ایران شف88663551-88663644

 اصول استاندارد HSE

به معنی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (Health and Safety Executive) می باشد.

استاندارد مدرکى است که بر اساس توافق عمومى منتشر و توسط سازمان شناخت شده اى تصویب مى گردد. استانداردها از لحاظ خصوصیت، موضوع و محیط کاربرد متفاوت بوده، مقررات مختلفى را تحت پوشش قرار داده و نتیجه کارگروهى را منعکس مى کنند.

از دیدگاه ایمنى و حفظ سلامت عمومی، استانداردها معیارها و شاخص هایى هستند علمى، فنى و تجربى که به صورت قواعد پذیرفته شده ای جهت تعیین میزان فرآورده هاى تولیدى و با هدف حفظ سلامت عمومى و ایجاد تفاهم و تسهیلات در مبادلات بازرگانى به کار گرفته می شوند . سطوح استاندارد غالبا در پنج سطح کارخانه اى، شرکتى، ملى، منطقه اى و بین المللى است.

شرکت ایران شف

استاندارد سازی رستوران صفر تا صد

با توجه به پیچیدگى فعالیت صنایع در این سطح ، استانداردهاى حوزه HSEاهمیت به سزایى دارد و این امر لزوم توجه و به کارگیرى آنها را دوچندان مى کند .رشــد ســریع فن آوری و پیچیده تر شــدن فعالیت هاى روزمره باعث شده انسان ها با هدف تطبیــق خود با دنیاى پیرامون، به دنبال کســب آگاهى و دانش استفاده از فن آوری هاى روز باشــند. پیچیدگى دنیاى امروز هم چنین باعث بروز مســائل و مشکلات فراوانی شده که جز با تکیه بر دانش قابل حل نیستند.

از سوى دیگر وجود محدودیت ها آدمى را بر آن داشــته تا ضمــن مصرف صحیــح منابــع از واردکردن هرگونه آســیب به محیط زیســت خوددارى نمــوده و در جهت بهبود شــرایط و ســلامت نیــروى کار تلاش روزافزونــى انجام دهد.

در این راســتا متناسب با نیاز شــرکت ها و صنایع شــکل گرفته اســت. HSEمجموعه اى به نام هدف اصلى از تشــکیل این ساختار به حداقل رساندن آسیب هاى وارده به انسان، تجهیزات و محیط زیست مى باشد. این مهم تنها از طریق وضع و به کارگیرى قوانین و مقررات صحیح و شفاف و هم چنین وجود ساختاری مدیریتى براى کنترل فرآیندها میسر خواهد بود

HSE مخفف چیست؟

کلمه HSE مخفف کلمات Health and Safety Executive می باشد؛ معنی فارسی آن نیز بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. این رشته یکی از رشته های بسیار مهم و پرطرفدار در سطح جهانی می باشد و شرکت های که این نوع گواهینامه را دریافت می نمایند در موارد بهداشت و محیط زیست در جایگاه خوبی قرار دارند.

مزایای استفاده از استاندارد HSE !

• شناخت کافی از عوامل بالقوه آسیب رسان در محیط کار
• ایجاد بستر مناسب برای بهبود بهره وری و تعالی سازمان
• ایجاد ساختار مشخص برای سیستم مدیریت HSE و تعیین مسئولیت ها
• هدفمند نمودن و یکپارچه کردن سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و ایزو محیط زیست
• ایجاد بستر مناسب برای بهبود مستمر HSE در سازمان
• شناخت قوانین و مقررات ایمنی
• ارزیابی موثر ریسک ها و کاهش آنها به منظور کنترل حوادث
• کاهش زیان های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از حوادث
• ایجاد انگیزه در کارکنان بعلت اعتماد آنها نسبت به مدیریت بواسطه تلاش برای ایجاد محیط کاری ایمن
• ایجاد زمینه مناسب برای استفاده توان فکری بالقوه کارکنان برای تقویت سیستم مدیریت HSE
• فراهم شدن زمینه های رقابت سالم و موثر

مشاوره راه اندازی رستوران صفر تا صد با ایران شف88663551-88663644

مشاوره راه اندازی و تجهیز آشپزخانه های صنعتی

ایران شف: نقش ارگونومی (Ergonomics) تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

رعایت اصول طراحی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی متناسب با تجهیزات و تاسسیات در مراکز تفریحی، هتل ها ، رستورانها، کترینگ ها، فست فودها و … یکی از اصلی ترین نگرانی های کارفرمایان ( صاحبان آشپزخانه صنعتی ) میباشد که برای رفع این مشکل بزرگ همیشه به دنبال یک راه حل اساسی بوده اند .

تولید و توزیع غذا با رعایت مهیار های بهداشتی و در مقیاس صنعتی ، یکی از گسترده ترین صنایع فعال در سطح جهان به شمار می رود .

بدیهی است که طراحی و اجرای آشپزخانه های صنعتی با توان و ظرفیت تولید غذا در مقیاس انبوه و بهداشتی ، رکن اولیه صنایع فوق را تشکیل می دهد که این خود در گرو طراحی و اجرای صحیح ، اصولی و مهندسی و چنین مجموعه هایی می باشد.

شرکت ایران شف مشاوره، تجهیز و راه اندازی رستوران صفر تا صد

رعایت گردش منطقی کار در آشپزخانه های صنعتی بین فضاهای ورودی ، تحویل مواد خام ، ذخیره سازی ، سرد خانه ، آماده سازی ، پخت ، سلف سرویس ، بسته بندی ، بارگیری ، تخلیه زباله و شستشو در کنار ملاحضات اقتصادی همچون انتخاب بهینه تجهیزات ، توجیه سرمایه گذاری اولیه ، بهینه سازی مصرف انرژی در زمان بهره برداری و … از جمله موارد است که جز با طراحی دقیق و اصولی میسر نمی گردد که این امر با وجود مهندسین و کارشناسان مجبر شکرت داطا میسر شده است .

از این رو شرکت ابران شف مرکز تخصصی راه اندازی رستوران صفر تا صد واقعی  بر آن شد تا یک راهنما برای مشخص کردن بهترین زمان مراجعه کارفرما برای مشاوره آشپزخانه صنعتی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی را برای کارفرمایان عزیز را ارائه دهد.
بهترن زمان برای مراجعه کارفرما به شرکت طراحی آشپزخانه صنعتی ، جهت پیاده سازی و طراحی زمانی می باشد که پروژه ساختمانی مربوطه در فاز ۱ پیاده سازی باشد و با در نظر گرفتن اینکه کارفرما بداند که چه نوع آشپزخانه صنعتی را نیاز دارد ( آشپزخانه رستوران ، آشپزخانه کترینگ ، آشپزخانه فست فود ، آشپزخانه فود کورت و … ) .
در این مرحله شرکت مشاوره آشپزخانه صنعتی (شرکت ایران شف) ، می تواند به عنوان یک مشاور در کنار کارفرما خدمات و طراحی را ارائه دهد که بر اساس تمامی استاندارهای مورد نیاز برای طراحی آشپزخانه صنعتی همانند استاندارد HSE در راه اندازی آشپزخانه صنعتی یا استاندارد GMP در راه اندازی آشپزخانه صنعتی باشد .
مواردی را که طراح در این مرحله مورد توجه قرار میدهد به شرح زیر می باشد :
۱. نوع آشپزخانه صنعتی (فست فود یا رستوران و …)
۲. منو غذایی: ایرانی ، فست فودی ، گرم ، سرد و …
۳. ظرفیت آشپزخانه در یک شیفت کاری
۴. مدت زمان مورد نیاز برای تهیه غذا و سرو آن
۵. چیدمان مناسب و جلوگیری از تداخل قسمت ها
۶. ورودی های انبار ، محل توزین و تحویل گیری مواد اولیه و …
۷. و …

زمانی که فضای طراحی در فاز یک در اختیار طراح قرار میگیرد ، طراح میتواند با دستی باز و بصورت کامل با رعایت تمامی استاندارد ها و مشخص کردن تمامی قسمت ها مثل ورودی انبار ، توزین و کارتن زدایی ، انبار های مختلف و … را بصورت استاندارد فضاسازی کند به گونه ای که ارتباط بین هر کدام از بخش ها مشخص شده و در جای خود می باشد .

ارگونومی (Ergonomics) تجهیزات آشپزخانه صنعتی :
از دو واژه ارگو ( Ergo ) به معنای کار و نوموس (Nomos ) به معنای قانون ایجاد شده است . در تفسیر این اصلاح دقیقا به این نکته پی می بریم که در تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید یک ارگونومی خاصی رعایت شود تا جریان کاربسیار منظم و دقیق باشد تا غذا به موقع به دست مشتری جامعه هدف (فود کورت ، رستوران ، فست فود و …) برسد تا از رضایت مندی مشتری برخوردا ر شویم که برای داشتن یک آشپزخانه کارآمد از اهمیت بالایی برخوردار می باشند .

نکته قابل توجه اینجاست که اگر هر چه به مراحل پایانی ساخت پروژه نزدیک شده باشید و به شرکت مشاوره آشپزخانه صنعتی مراجعه کنید باعث می شود تا طراحی و پیاده سازی آشپزخانه شما به دلیل بسته بودن محیط بدرستی و با استاندارد طراحی نشود و بازدهی مناسبی را برای شما نداشته باشد .
بنابراین بهترین زمان مراجعه به ایران شف برای مشاوره آشپزخانه صنعتی جهت راه اندازی آشپزخانه صنعتی قبل از تهیه فضا می باشد . مشاوران ما در این زمان با توجه به نیاز کارفرما ، مقدار فضای مورد نیاز رامشخص می کنند و این امر باعث می شود تا کارفرما بهترین استفاده از فضای در نظر گرفته شده را داشته باشد .

شرکت ایران شف

مرکز تخصصی راه اندازی و تجهیزات آشپزخانه صفر تا صد

شرکت ایران شف اولین مرکز تخصصی راه اندازی رستوران صفر تا صد88663551

راه اندازی رستوران صفر تا صد

با داشتن یک طرح کسب و کار روشن و غیر مبهم از ایده رستورانتان، چیزی که برای ساختنش برنامه ریزی می کنید و چیزی که می خواهید بفروشید شروع خواهد شد. طرح کسب و کار یک رستوران مانند راهنما عمل می کند، نقشه  توسعه آینده رستوران شماست و ترسیم فنی عملکرد کار شما را نشان می دهد. چیزی که در نگارش طرح کسب و کار رستوران اهمیت دارد کاربردی بودن آن و کاربرد آن برای نظم و ترتیب دادن به افکار شماست.

طرح کسب و کار باید ساختاری ساده و قابل فهم داشته باشد و با دیدگاه منطقی و ممکن نوشته شود. همچنین در طولانی مدت قابل اتکا باشد. علاوه بر این ها، طرح کسب و کار برای حفظ محتوا و مفهوم کلی رستورانتان، دانستن جایگاهی که می خواهید رستورانتان را به آن جا برسانید و برنامه ریزی اهداف کوتاه مدت ضروری است. باید تمامی فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار رستوران در زمان نگارش طرح کسب و کار در نظر گرفته شود و از رؤیا پردازی دوری کرد.

ایران شف: طرح کسب و کار راه اندازی رستوران شامل چه بخش هایی است؟

طرح کسب و کار باید شامل موارد زیر باشد:

نکته مؤثر در نوشتن یک طرح کسب و کار برای راه اندازی رستوران صفر تا صد خوب این است که ساختاری به آن نگاه کنید، نه مانند یک نوشته منظم. به عنوان مثال اگرچه «خلاصه طرح» در ابتدای طرح قرار می گیرد اما برای آنکه دید بهتری و ذهن ساختاریافته تری داشته باشید بهتر است در پایان کار نوشته شود. همینطور بهتر است که «تحلیل SWOT» قبل از «تحلیل بازار رستوران داری» نوشته شود.

 

1- خلاصه طرح

طرح رستوران شما باید با توضیحی مختصری در مورد ماهیت رستورانی که می خواهید افتتاح کنید شروع شود. این معرفی در واقع کار مقدمه را انجام خواهد داد. این خلاصه باید به خوبی نوشته شود و در عین حال مختصر و مفید باشد.

خلاصه طرح باید شامل اعلام هدف، شرح ساختار قانونی و مالکیت رستوران و برنامه های توسعه آینده رستوران باشد.

ایران شف

2- دورنمای کسب و کار

قدم بعدی توضیح ماهیت و ایده کلی رستوران است. باید کاملا شفاف شود که وجه تمایز رستوران شما چیست و چرا موفق خواهد شد. باید برای انتخاب ماهیت و ایده رستوران و اینکه چرا این رستوران موفق خواهد شد، دلایل کافی داشته باشید. همچنین نشان دهد نقشه راه اندازی رستوران برای تبدیل ایده به واقعیت چیست، هزینه های  راه اندازی رستوران را مشخص کند و و میزان بازگشت سرمایه را تخمین بزند.  زمانی که می خواهید در مورد ماهیت رستوران تصمیم بگیرید باید بتوانید به این سؤال ها پاسخ بدهید:

دورنمای کسب و کار سه جنبه را در بر می گیرد:

الف) طراحی رستوران و نوع سرویس

ب)نمونه منو

ج)تیم مدیریت

مرحله بعدی تصمیم گیری در مورد نوع غذا ها و منو خواهد بود. با توجه به اینکه مشتریان هدف را انتخاب کرده اید، در این مرحله باید در مورد قیمت گزاری به نتیجه رسیده باشید.

الف) طراحی رستوران و نوع سرویس

باید قالب و طراحی رستورانتان در طرح کسب و کار ذکر شود. قالب و طراحی باید با ماهیت و ایده رستوران هماهنگ باشد. طراحی داخلی و دکوراسیون، قاشق و چنگال و ظروف، تجهیزات آشپزخانه های صنعتی، لباس کارکنان و هر آنچه که تصویری از برند رستوران را می سازد باید در این قسمت گنجانده شود. یک گزارش با جزییات کامل در مورد سبک پذیرایی این بخش را کامل خواهد کرد.

ب) نمونه منو

منو قلب هر رستوران است. این حقیقت که اگر غذای عالی سرو کنید، رستوران شما قادر خواهد بود در رقابت بازار دوام بیاورد، به صورت عمومی در بین کسانی که خدمات  راه اندازی رستوران انجام می دهند، پذیرفته شده است. به همین دلیل آنچه که ارائه می دهید مهمترین جزء طرح کسب و کار خواهد بود.

نمونه منو باید لیست ساده ای از آیتم ها به همراه قیمت باشد. حتی اگر برای اضافه کردن آیتم هایی به منو برنامه دارید، غذاهایی که بعد از افتتاحیه ارائه نخواهید کرد را در نمونه منو لحاظ نکنید. در اکثر مواقع یک آیتم جدید به همین راحتی به منو اضافه نخواهد شد بلکه منو بازنویسی و بهبود خواهد یافت. همچنین در طراحی منو باید در دسترس بودن مواد غذایی هم در نظر گرفته شود. بین غذاهای گران قیمت و ارزان قیمت و همینطور غذاهای سبک و سنگین باید تعادل برقرار شود.

اگرچه سر آشپز باید بتواند در نوآوری و داشتن رسپی های مخصوص مهارت خود را نشان دهد اما از گزینه های محبوب میان مشتریان هدف غافل نشوید. طراحی منو مهم ترین و حساس ترین بخش راه اندازی رستوران  است، به همین دلیل پیشنهاد می شود برای این کار حتما از مشاوره متخصصین استفاده کنید.

ج)تیم مدیریت

طرح کسب و کار باید شامل جزییات تیم مدیریت رستوران باشد. این لیست شامل مالک، مدیر رستوران، مدیر سالن، مدیر آشپزخانه، مدیر مالی و سرآشپز خواهد بود. ممکن است بخواهید از همه این نفرات یا بعضی از آن ها استفاده کنید. علاوه بر تعیین کردن نفرات، مسئولیت و وظایف هر فرد هم باید مشخص شود.

3- تحلیل بازار

شما باید قادر باشید مشتریان هدف را بشناسید، قدرت خرید و رفتار مالی آن ها و سایر اطلاعات آماری را بدانید. تحلیل بازار سه جزء اصلی را در بر می گیرد:

الف) بررسی موقعیت مکانی

ب) تحلیل مشتریان هدف

ج) تحلیل رقبا

در صورتی که بدانید مشتریانتان چه توقعاتی دارند و چه اندازی می خواهند هزینه کنند خدمات بهتری ارائه می کنید.

الف) بررسی موقعیت مکانی

برای موفق شدن در راه اندازی رستوران باید ارتباط منطقی بین محل رستوران، ایده رستوران و مشتریان هدف برقرار باشد. بررسی موقعیت مکانی باید وضعیت بازار در محدوده مورد نظر را توصیف کند. در این بخش موارد زیر را در نظر بگیرید:

ب) تحلیل مشتریان هدف

باید بدانید چه کسی به رستوران شما می آید، به چه طبقه ای تعلق دارد، عادت های تغذیه ای و خرج کردن آن ها چیست. هدف تحلیل مشتریان اینست که بدانید چه بخشی از جمعیت احتمال بیشتری دارد که به رستوران شما بیایند. در ابتدا باید در مورد این تحقیق کنید که جمعیت اطراف شما از چه طبقه هایی تشکیل شده است. همینطور روش های بازاریابی که مناسب این افراد باشد را برنامه ریزی کنید.

ج) تحلیل رقبا

رقابت شدید یکی از بزرگترین چالش های صنعت رستوران داری است. این رقابت می تواند تأثیر مثبتی روی کار شما داشته باشد.همچنین اگر در منطقه رقیبی ندارید ممکن است به این معنی باشد که هیچکدام از رقبایتان نتوانسته اند در بازار آن منطقه دوام بیاورند. به هرحال، در زمان راه اندازی رستوران نه تنها تحلیل رقبای موجود بلکه رقبای احتمالی نیز اهمیت دارد. باید رستوران هایی با ماهیت مشابه را شناسایی و لیست آن ها را در طرح کسب و کار داشته باشید. بعد از شناسایی رقبا باید تحقیقات را در این محورها پیگیری کرد:

 

4- تحلیل SWOT

در این بخش باید نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های (Strength, Weakness, Opportunity, and Threats) خود را دسته بندی کنید. این تحلیل به شما کمک می کند فاکتورهای داخلی و خارجی که عملکرد و آینده رستوران شما را تحت تأثیر قرار می دهند بشناسید.

الف) نقاط قوت ویژگی های مثبتی هستند که می توانند منجر به رشد رستوران شما شوند. دلایل اینکه رستوران شما موفق خواهد بود و می تواند شامل مواردی مانند ویژگی منحصر به فرد رستوران، قیمت های رقابتی، موقعیت مکانی ممتاز، سرویس سریع و … باشد.

ب) ضعف ها ویژگی های منفی هستند که می توانند منجر به کند شدن رشد رستوران شما شوند. شناسایی این نقاط ضعف برای رفع آن ها و همینطور مقابله با مشکلاتی که ممکن است بعد از راه اندازی رستوران از طریق آن ها به وجود بیاید ضروری است.

ج) فرصت ها جریان ها و مدهایی هستند که وارد بازار می شوند و هنوز کسی آن ها را به کار نگرفته است. به کارگرفتن به موقع و سرمایه گزاری مناسب روی این فرصت ها می تواند رستوران شما را به یک مرحله بالاتر برساند. جاهای خالی بازار موجود و راه های بهره بردن از آن ها را شناسایی کنید.

د) تهدید ها چیزهایی هستند که می توانند به کسب و کار رستوران شما آسیب بزنند. عوامل خارجی هستند که شما کنترلی روی آن ها ندارید اما ممکن است کار شما را مختل کند. از افتتاح یک رستوران جدید تا نایاب شدن ناگهانی یکی از مواد اولیه می تواند در این لیست جا بگیرد. بهترین راهبرد این است که آن ها را بشناسید و آمادگی مقابله با آن ها را داشته باشید.

5) نقشه عملکرد

نقشه عملکرد ساز و کار رستوران طی یک روز کاری را مشخص می کند و شامل بخش های زیر است:

الف) مدیریت کارکنان

راه اندازی رستوران چالش دیگری هم دارد. مسأله ای که بعد از پیدا کردن مکان مورد نظر و طراحی معماری و دکوراسیون با آن مواجه می شوید استخدام نفرات مناسب برای کارهای رستوران است. مد نظر داشته باشید که رستوران یک تجارت مبتنی بر نیروی کار است. تیم شما ستون فقرات رستوران هستند و باید با بیشترین دقت به آن ها بپردازید.

طرح کسب و کار باید شامل نکاتی از جمله تعداد کارکنان مورد نیاز در هر بخش عملیاتی مانند آشپزخانه، واحد آماده سازی، نظافت، سرویس سالن و … باشد. همچنین پروسه کامل استخدام نیرو، شرح وظایف هر شغل و دستورالعمل آموزش ذکر شود.

در حالت عمومی به کارکنان زیر نیاز خواهید داشت:

ب) خدمات مشتریان

برای رقم زدن بهترین تجربه برای مشتریان ضروری است که نوع سرویس و خدمات را از قبل بدانید و در طرح کسب و کار ذکر کنید. آیا می خواهید سلف سرویس داشته باشید؟ غذا را در ظروف معمول با قیمت مشخص سرو کنید؟ یا سرویس های مجلل خواهید داشت و سر میز غذا را سرو خواهید کرد؟ باید براساس نوع رستورانی که دارید در مورد سرویس دهی تصمیم بگیرید و بر اساس آن معیارهای جذب نفرات و برنامه های آموزشی آن ها طرح ریزی شود.

 

6- تحلیل مالی

زمانی که دارید طرح کسب و کار را تهیه می کنید مهم ترین نکته در بخش تحلیل مالی واقع گرا بودن است. باید وضعیت مالی سرمایه گزار یا مالک رستوران  و گردش مالی معمول مشخص شود. مالک باید از تمامی گردش های مالی (ورودی و خروجی) و بدهی و سرمایه باخبر باشد. در ابتدای راه اندازی رستوران میزان درآمد پایین است و باید با احتیاط عمل کنید. مهم است که هرچه سریعتر به نقطه سر به سری و سوددهی برسید. این بخش طرح کسب و کار شامل گزارش گردش مالی، پیش بینی درآمد و آنالیز هزینه است.

الف) گزارش گردش مالی

در واقع نقشه مالی رستوران است و نه تنها نشان می دهد که از کجا پول وارد سیستم شده و به کجا رفته است، بلکه برای برنامه ریزی برای آینده رستوران حیاتی است.

ب) سرمایه: پول از کجا می آید؟

این بخش بودجه سرمایه گزار یا مالک را مشخص و تعیین می کند که برای راه اندازی رستوران صفر تا صد تا چه اندازه می خواهید سرمایه گزاری کنید. همچنین شامل احتمالات قابل وقوع و کمک هزینه هایی مانند وام و شریک جدید خواهد بود.

بعد از آنکه میزان سرمایه و محل کسب آن مشخص شد باید آن را به هزینه های عملیاتی، هزینه های ثابت، بازاریابی و … تخصیص دهید. همچنین باید مشخص شود سرمایه گزار یا مالک تا چه زمانی از پروژه حمایت می کند و چه زمانی به نقطه سر به سری می رسد. جدای از این موارد منابعی را هم برای هزینه های دیده نشده و اتفاقات پیش بینی نشده در نظر می گیرد.

ج)هزینه ها: پول کجا خرج می شود؟

هزینه های سرمایه ای و هزینه های عملیاتی جزییاتی محل مصرف منابع مالی را نشان می دهد.

 

7- نقشه بازاریابی

صنعت رستوران داری هر روز رقابت شدیدتری را تجربه می کند. بازاریابی مناسب با استراتژی صحیح می تواند شما را در این رقابت حفظ کند. شما باید تصویر واضحی از روش های بازاریابی داشته باشید و همواره بخشی از درآمد خود را صرف تبلیغات بازاریابی کنید. نکته قابل توجه این است که با شروع مراحل راه اندازی رستوران باید بازاریابی را شروع کنید و منتظر افتتاحیه نمانید.

الف) افتتاحیه رستوران

راه اندازی رستوران بهتر است در ابتدا به صورت آزمایشی انجام شود و زمان کافی برای یافتن مشکلات و کمبودها و رفع آن ها به دست آورید. برای افتتاحیه رسمی باید از تمامی افراد شناخته شده صنعت رستوران داری و همینطور افرادی مانند تسترها، فودبلاگرها، بازیگران، ورزشکاران و … دعوت کنید.

ب) بازاریابی آنلاین و آفلاین

با توجه به استراتژی بازاریابی که در نظر گرفته اید، ویژگی های رستوران را تعریف کنید و منحصر به فرد بودن را نمایش دهید. استراتژی بازاریابی باید براساس تغییرات و ترندهای صنعت رستوران داری تنظیم شوند. در نهایت هدف این بازاریابی باید افزایش قابل توجه مشتریان ورودی و در عین حال حفظ و گسترش برند رستوران باشد.

ب-1) بازاریابی آنلاین

مقاله مرتبط:

راه اندازی رستوران و تبلیغات مجازی بعد از آن بخش (اول)

ب-2) بازاریابی آفلاین

جدا از بازاریابی آنلاین باید در فضای واقعی و به ویژه در همسایگی محل کسب و کارتان هم حضور داشته باشید و دیده شوید. روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

ج) مدیریت ارتباط با مشتریان(CRM)

راه اندازی رستوران چالش های زیادی دارد که یکی از آن ها سرویس دهی به ذائقه ها و عادات غذایی مختلف و متغیر است. درک تغییرات و تفاوت های رفتار های مشتریان، ذائقه و عادات غذایی برای ارائه سرویس بهتر ضروری است. قبل از مراجعه مشتریان به رستوران باید بدانید که چگونه اطلاعات آن ها را جمع آوری کنید و برای رونق کسب و کارتان استفاده کنید. نحوه کسب اطلاعات و چگونگی تحلیل اطلاعات باید در طرح کسب و کار ذکر شود.

نرم افزار و امکاناتی که برای این کار انتخاب می کنید باید کاملا بر روی حفظ مشتریان و افزایش فروش متمرکز باشد. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان اطلاعات را جهت ایجاد یک پایگاه داده در چهار جنبه جمع آوری می کند: